Så enkelt kan det gjøres!

I går skreiv jeg litt om hvordan det går med meg om dagen og mitt kosthold. Jeg er flink til å hjelpe andre, men har ikke vært like god på å følge disse rådene selv det siste halve året.

Jeg kan skylde på mye. Dårlig form, sykdom, brudd osv osv. Det finnes alltid unnskyldninger, men nå er det slutt. Nå er det på tide å ta tilbake de gode rutinene.

Derfor vil jeg dele med dere hvor»enkelt» det faktisk kan gjøres. Jeg har bestemt meg. Kanskje du også vil gjøre noe med livsstilen din?


Har du et mål om å gå ned i vekt er det enkel matematikk. Du må forbrenne mer enn du tar inn. Altså. Du MÅ røre deg. Selvsagt forbrenner du endel ila dagen uten å trene også, men jeg vil absolutt anbefale at du legger inn en liten rutine med bevegelse hver dag. Da snakker jeg selvfølgelig om trening, men også det du gjør utenom. En liten gåtur feks. Gå av bussen et busstopp før du pleier, for å få inn noen ekstra skritt. Ta med deg barna ut på ake tur og dra dem på akebrettet, løp med dem. Gjør husarbeid, stå oppreist og brett klær osv osv. FÅ inn MER hverdagsaktivitet og du vil merke at du forbrenner mer.

Er du usikker på forbrenningen din kan du sjekke ut DENNE kalkulatoren. Jeg vil også absolutt anbefale å gå til innkjøp av en aktivitets/pulsklokke. Selv bruker jeg polar a360 for å sjekke ca kaloriforbrenning på trening og i hverdagen.

På denne måten er det også enklere å sjekke om du har tatt inn færre kalorier enn du har forbrent. Vil anbefale og prøve appen «lifesum» for å registrere inntak av mat.

SÅ til deg som ønsker å gjøre noe med kostholdet, men syns det er vanskelig. Igjen. Ikke tenk så avansert. Tenk færre karbohydrater (her snakker jeg ikke lavkarbo eller totalt karbofri, men bare litt mindre), mer rent kjøtt og mer grønnsaker.

Tenk mindre brød, mer pålegg. Og da snakker jeg pålegg som feks skinke(eller annet kjøttpålegg med lite fett), egg, makrell i tomat, tomater, agurk, paprika, ost (moderat mengde, evnt bruk lettost).

Ha mat tilgjengelig. MAT, frukt og grønt. ikke usunn snacks. Ikke sjokolade eller en eller annen pose med sørlandschips. Spis kveldsmat for å unngå å «få lyst på noe godt» Drikk vann. Eller om behovet for brus blir heavy, drikk pepsi max feks.

Og til en viktig ting. Spis det du vil en dag i uka. Mange velger lørdag. Jeg inkludert. Spis akkurat den maten du har lyst på, potetgull, godteri, brus, øl, vin. Fordi. Det blir lettere og «holde ut» i ukedagene når du vet at du får lov en dag i helgen. Og tro meg. Er det resultater du vil ha, så kommer de også selv om du får i deg litt ekstra kalorier en dag i uka.

Velg å lev sunnere fordi det er godt for deg og fordi du ønsker å ha mer energi og holde deg frisk! Mat er viktig. Spis nok og spis rett, så kommer du veldig langt!

Trenger du tips til middag, snacks, lunsj og andre måltider. Ta en titt på kategorien oppskrifter

Trenger du mer hjelp med kosthold eller trening, så tilbyr jeg både hjemmetreningsopplegg i gruppe på facebook , program for senter, hjemmetrening og kostholdsveiedning. Ta gjerne kontakt på mail bedremegpt,@gmail.com

Klem Hilde.

Følg meg gjerne videre i sosiale medier:

Facebook

Instagram

Snapchat: bedremeg

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *