Sliter du med et behov for å spise noe «godt» foran tvn om kveldene? SE HER

Okei folkens! Dette er ingen hemmelighet, men likevel så skal jeg komme med en liten confession.

Når ungene er i seng om kvelden, er det sjelden jeg gjør annet enn å se på TV. Jeg har brukt hele dagen til å jobbe, lage mat, gå hit og dit, trene, rydde, vaske, brette klær osv osv. Og ja.. her er det sikkert flere av dere som kjenner dere igjen.

Jeg er så dønn sliten at jeg tar meg i å glede meg til å kunne lene meg tilbake i godsofaen med joggisen på og apple-tv kontrollen i hånden. Altså, dette er tiden for MEG.

Og da velger jeg ofte underholdning i form av tv-serier.

Men… Når denne såkalte underholdningen har startet, kommer behovet.

Jeg MÅ ha noe.

Noe å spise på. Mat, godis, potetgull, kjeks. Whatever! Helst noe søtt eller salt som egentlig ikke er lov. Det er jo det jeg alltid har mest lyst på.

Men, hvor kommer egentlig dette behovet fra? Hvorfor er det sånn at hver gang jeg setter meg foran tv’n kommer det behovet for å spise eller «kose meg» med noe.

Har du det på samme måte?

Da skal du få høre hva jeg har funnet ut, og hvilke grep jeg har tatt!

Her i huset har vi spist foran tvn så mange ganger på kveldstid at det rett og slett har blitt en VANE! Kroppen forventer at når den ræva slenges nedpå, da skal det etes! Da skal det være endten kveldsmat, godis eller potetgull og dip. Behovet har blitt så stort, fordi jeg selv har gjort det til en rutine.

Dummeste rutinen jeg noengang kunne funnet på!

Men! Det finnes noen grep om man ønsker å endre på disse dumhetene. Dette har jeg gjort denne uken:

Kveldsmat spises ved kjøkkenbordet. Ikke foran tvn. Når jeg slenger meg i sofaen, tar jeg med meg et glass vann eller pepsi max. Tar en slurk hver gang behovet kommer. Det er så enkelt. Spis deg mett før du setter deg ned. Kroppen MÅ ikke «kose seg» med noe hver kveld. Du MÅ ikke ha noe. Det er en illusjon du har skapt.

Den første kvelden var verst, siden dette har vært helt ute av kontroll i mange uker nå. Usunn «kos» flere ganger i uka har økt behovet. Men etter dag en ble det lettere og lettere. Og vips så har jeg skapt en ny rutine kroppen kan leve med uten å få abstinenser!

Så hvis du sliter med dette mat eller kose-seg-behovet, prøv å lag deg nye rutiner.

Takk for at du leste.

Klem Hilde ♥

Følg meg gjerne på facebook og instagram

Snapchat: bedremeg


1 kommentar

  1. Therese

    Kjenner så godt igjen detteHar greid å innføre utrolig dårlige vaner her i heimen ja..I fjor var jeg sykmeldt ,og trente stort sett hver dag. Nå jobber jeg fullt igjen og har store problemer med å finne tid til trening (og ja,jeg vet det handler om prioritering,men noen ganger har ikke døgnet nok timer) Jeg har faktisk lagt på meg 7 kg siden i fjorKjenner jeg blir sur,sliten og lei og vet jo egentlig svaret på hva en bør gjøre,men hvorfor skal det være sååå vanskelig og finne motivasjonen til å gjøre noe en vet gjør så godt??Gode råd mottas med takk

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *