Vil du holde på treningsrutinene?

Her om dagen ble jeg sittende å snakke litt med en av mine kunder om motivasjon.

Hun lurte på hvordan jeg motiverte meg til å gjennomføre treningene hver uke, og hvordan jeg klarte å holde det gående uten å gi opp, og bli en «periodetrener/støttemedlem»

Det å ikke finne motivasjon til å komme seg over dørstokken er jo et ganske vanlig problem, og mest sannsynlig den største årsaken til hvorfor veldig mange ender opp med å betale dyre medlemskap på senter som aldri blir brukt.

Jeg snakker ofte med nye medlemmer på senteret og spør dem hvilken treningsbakgrunn de har.

Jeg kan vel ikke si at jeg blir overrasket når mange forteller at de har trent i perioder.  Noen uker med masse motivasjon og full fart før det igjen dabbet av, og etter et par mnd endte de som veldig mange andre med å bli støttemedlem.

Men nå skal de prøve på nytt. Nytt år nye muligheter og den biten der.

Det er jo ingen hemmeligheter at januar og februar er to måneder med full fart og lite parkeringsplasser utenfor senteret. Så kommer mars… April… Og det dabber mer og mer av.

Mitt neste spørsmål etter å ha spurt om treningsbakgrunn er, hvorfor valgte du å bli medlem? Uavhengig av om de har vært støttemedlem tidligere, eller om de aldri noensinne har trent på senter før, så spør jeg det samme spørsmålet.

Svarene her er mange.

Men de fleste heller mot at de vil bli kvitt vondter, de vil beholde helsa, få muskler og kjenne at kroppen klarer hverdagslige bevegelser uten å bli så sliten som de blir i dag. Noen vil ned i vekt og noen vil rett og slett bare komme i form. Generelt. Mange sier de begynner å bli eldre, og skjønner at kroppen ikke er like sprek som før. De må gjøre noe.

Jeg sier ikke at dette gjelder for alle, men uansett… så dabber det dessverre veldig ofte av for mange. Derfor vil jeg komme med noen tips til dere som kan gjøre at dere klarer å holde lengre på treningsrutinene.

  • Tenk nøye igjennom hvor mange dager i uken du har mulighet å trene. Her er det viktig å IKKE overdrive eller å finne et usannsynlig høyt tall som du vet du aldri vil klare å gjennomføre etter uke 1. 3 er et fint tall. Eller kanskje 2? Kanskje er det faktisk der du må starte. Jeg pleier å si at ALLE klarer 2 økter i uka. Bestem deg for antall økter og ta en bonusøkt hvis du får mulighet. Ikke overdriv! På denne måten vil du føle mestring når du har klart dine 2 (hvis det er det du har bestemt deg for), og enda større motivasjon hvis du klarer en bonusøkt.
  • Sett av faste treningsdager! Skriv det inn i kalenderen. TRENING Kl 17.30 på onsdag. TRENING Kl 14.00 på Torsdag. Osv. På denne måten blir det vanskeligere  å finne unnskyldninger for deg selv. Planlegg uka på søndag. Skriv inn alle dagene du skal trene, og sørg for å nå målet med antall økter den uka.
  • Lag deg en treningskalender. Bestem deg for et antall økter du skal klare denne mnd. Skriv opp på et ark i rutenett og kryss av hver gang du kjennomfører en økt. Belønn deg selv når måneden er over. Feks kjøp deg en ny treningstopp, drikkeflaske eller tights. Lagde et lite eksempel under. Kan gjerne lastes ned og skrives ut hvis du ønsker det. 
  • Få med deg flere! Hvis du ikke kjenner noen som allerede er medlem, prøv å få med deg venninner, en kollega eller kanskje noen fra familien. Tren sammen!
  • Bli med på timer. De fleste treningssenter har et bredt utvalg i timer. Spør en PT eller andre som jobber på senteret hva de anbefaler for deg. Timer er en god måte å få inn forskjellige treningsformer på. Kanskje finner du noe du ELSKER?! Kanskje klarer du til og med å gi litt ekstra?
  • Book PT. Det å kjøpe seg PT – timer er den beste investeringen i egen helse du kan gjøre. Kjør faste dager med faste timer. Gjerne to ganger i uken i starten for å komme skikkelig i gang!
  • Tren noe du syns er GØY!
  • Tenk alltid på hva du var fornøyd med etter dagens økt før du går hjem. Selv om du har hatt en «dårlig» økt, var den helt garantert mye bedre enn å sitte hjemme i sofaen! Hva med meg selv var jeg mest fornøyd med i dag?

Ikke vær redd for senteret, ikke vær redd for å misslykkes! Det er kun DU som kan ta dine valg, og vil du eldes med god helse, må du gjøre noe med det. Det hjelper ikke å se på dørstokken. Du må komme deg over den. Du må IKKE GI DEG!

Ps. Ønsker du PT-online eller pt timer på Avancia Skedsmokorset. Kontakt med på mail bedremegpt@gmail.com

Ha en fin fin søndag!

Klem Hilde

Følg meg gjerne i sosiale medier

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *