Baconsurret kylling med GRØNN «hulken-puré»

Har du barn som syns grønt er kjipt?

Som kanskje sier «takk for mat» når de hører ordet erter eller gulrot?

Vel… Det er flere av oss.

Eller, det vil si…

Mine har faktisk kommet seg i det siste, om jeg må si det selv.

Vi har aldri et måltid uten noe grønt på tallerkenen. Men det jeg prøver å gjøre, er å variere.

Jeg spør barna HVILKEN grønnsak de liker. Brokkoli og sukkererter er noe begge to syns er godt. Så derfor pleier vi ofte og ha det som en av flere grønnsaker til middag. Men av og til må man være kreative. Som i dag.

Jeg skulle lage baconsurret kyllingfilet med spinat/erte pure, ovnsstekte poteter og asparges.

Jeg kan love dere at hvis jeg hadde nevnt SPINAT eller ERTER så hadde de helt fint styrt unna. Men med navnet HULKEN (som femåringen er veldig opptatt av for tiden, Slo den grønne pureen utrolig godt an sammen med resten av middagen!

IMG_2599

Hulken pureen smaker som potetmos Mamma! Sa mini.

Ehh.. Potetmos er kanskje å ta litt hardt i, men god! Det ble den.

Jeg har en deal med ungene om at de alltid skal prøve å smake alt sammen med det andre. Altså. Ikke sak KUN på pureen og si du ikke liker. Ha den sammen med kyllingen og poteten, og så kan du bestemme om du syns det var innafor eller ikke.

Oppskrift på «Hulken-puré»

Du trenger

  • 1/2 pose frossne erter
  • 1/2 pose frossen spinat
  • 1/2 blogg grønnsaksbuljong
  • 1 dl fløte
  • 1 stor ss smør
  • salt og pepper

Kok opp erter og spinat.

SAM_8008SAM_8011

Hell av vann og ha i fløte og smør. Strø over buljong og rør godt sammen. Mos til puré med en stavmikser. Smak til med salt og pepper.

La den stå å putre litt på svak varme. Server sammen med Baconsurret kylling, Ovnsstekte poteter og Asparges. NAM!

For de som ønsker how to på kylling og poteter:

Surr to baconskiver rundt hver kyllingfilet. Brun på pannen 

SAM_8012 SAM_8014

Ha filetene i en ildfast form og stek på 200grader i ovn i ca 17-18 min (kommer an på størrelsen på fileten)

Poteter kuttes i biter før du har dem over i en ildfast form.

Ha i en-to ss olje og krydre med ønsket krydder. Mine anbefalinger er hvitløk, rosmarin og maldonsalt (havsalt). Stek i ovn på 200 grader i ca 40 min, eller til potetene er gjennomstekte.

Sunn, næringsrik og digg middag til hele familien!

Følg meg gjerne videre på sosiale medier for mer inspirasjon til en sprek og sunn hverdag

Facebook

Instagram

Snapchat: bedremeg

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *