Slutt å slank deg. Det vil aldri funke!

Kjære deg…

Du som prøver og prøver.

Den ene slankekuren etter den andre.

Du sulter, spiser suppe, smoothie, lever på 500 kcal om dagen, drikker shaker, ja.. Hva er det du ikke har prøvd? For å gå ned i vekt.

Jeg høres kanskje streng ut nå, men jeg skal fortelle deg en liten hemmelighet.

JA! Du kommer nok til å gå ned i vekt. Kanskje til og med ganske mye også, om du kjører hardt på disse slankekurene dine. Men, hvor fint får du det med deg selv? Hvor godt humør er du i disse dagene, ukene og månedene du kjører deg selv så hardt?

Og sist men ikke minst… Hvor lenge tror du det holder når du er ferdig med kuren og er klar for å spise «normalt» igjen?

Helt ærlig. Så har jeg null tro på slike slankekurer. Det funker ikke i det lange løp. Mange sier de vil gjøre det for å få en kickstart. En kickstart på hva da? Et helvettes mas i matveien? En helt for jæææævlig hverdag med et eneste mas og jag om at du ikke kan spise noenting eller noe annet sted enn hjemme på ditt eget kjøkken.

At du må drasse rundt med shaker og den ene kyllingfileten du kan spise den dagen.

Body-in-mirror-istock

En kickstart som gjør at du like fort blir kicka tilbake ned til bunnen der du starta, fordi du fort skjønner at dette ikke går? Så begynner du å trøstespise, og havner tilbake i utgangspunktet.

Nei. vettu hva!

Dette er mitt råd til deg:

DROPP DET! Ikke hiv deg på slankekurer som fører… vel,  ingensteder. Hvor viktig er det egentlig for deg og leve i et helvete i flere dager, bare for å bi så fort slank? En sunn kropp får du ikke over natta! Og det å presse seg selv på slike måter som mange gjør, er overhode ikke sunt!

Bestem deg, og lær deg å lev med et sunnere kosthold. Det er så lite som skal til for du kan få det bedre med deg selv. Både innvendig og utvendig. Det kan være at det ikke er store forandringer som må til for maten din blir veldig mye bedre for deg!

Finner du balansen, er dette noe du kan leve med! Ikke noe du skal gjøre i 2 uker eller 3 måneder.

Du vil gå ned i vekt, og du vil få en sunnere livsstil. Det tar kanskje noe lengre tid før du ser det, men i det lange løp så er det verdt det 100% ! Gi deg selv tid, og tenk på hva du kan gjøre for å forandre ting, sakte men sikkert.

Her er noen enkle tips fra meg.

Det handler om valgene du tar i hverdagen. 

Dette kan du endre i matveien:

  • Ikke spis pasta med kylling. Spis KYLLING med pasta! Mindre ris og mindre pasta=mindre karbohydrater. Jeg mener ikke at du skal kutte det ut, for kroppen har absolutt behov for karbohydrater også, men bare ikke overdriv mengden. Kutt litt ned. Når det gjelder ris, så er det ubetydelig forskjell på hvit ris og brun ris. Skal du først spise ris, ta den du liker.
  • Bruk karbonadedeig istedenfor kjøttdeig. Viste du at du at du kan spise dobbelt så mye karbonadedeig for å oppnå samme kalorimengde som kjøttdeig?
  • Bytt av og til ut fløten med vita mat. Det smaker fantastisk og inneholder mindre av det usunne fettet (Fløegratinerte poteter feks. lager jeg alltid med vita mat. Supergodt, og jeg merker ingen forskjell).
  • Erstatt kvelds godisen med fruktfat. Frukt er IKKE farlig!  og bonusen er at det er kjempegodt!!! Har du behov for at det skal være enda søtere? Strø på litt Sukrin goldfruits-berries-fresh-salad
  • Ikke la deg lure av juicen du får kjøpt i butikken. Den inneholder som regel mye mer sukker enn du tror.  Du kan fortsatt drikke juice, men lag den selv eller hold deg til 2 dl daglig av butikk juice (her finnes det selvfølgelig noen juicer som er bedre)
  • OST er ikke farlig! Men ikke spis 15 skiver når du først spiser det. (Det finnes mange gode lett-oster å få tak i også)syr-maasdam-cheese-maasdam
  • Bruk mager kesam istedenfor rømme. Færre kalorier og en god dose proteiner!
  • Lag tomatsausen selv! Helt enkelt med en boks hakkede tomater, grønnsaker og krydder. Nam! Mindre salt, og mye sunnere! Se oppskriften du fant lengre opp.
  • Kos deg på lørdag ( Ha EN dag i uken hvor du unner deg litt ekstra, men ikke freak helt ut heller).
  • Er du en som MÅ ha brus innimellom? Drikk light brus. Unngå sukker.

Noen ganger, er det ikke nødvendigvis så mye mer som skal til. Tenk nøye igjennom hvorfor du vil ned i vekt, og hva som er målet ditt. Skal du stille i fitness-konkurranse feks. blir det en helt annen sak. Da må man kjøre litt strenge dietter.

Men poenget mitt er. Kjører du hardt på mange av disse slankekurene jeg ser det reklameres vilt for her og der, så ramler du fort tilbake til utgangspunktet. Nettopp fordi dette er SLANKEKURER! Fordi det er ikke noe som er menneskelig og gjøre over tid.

Tenk litt over det.

Takk for at du leste!

Følg meg også gjerne på instagram og facebook for mer inspirasjon

Snapchat: bedremeg

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *