Dette funket for meg!

Jeg er så drittlei! Etter bare et par uker på trening, vil jeg bare gi opp. Herregud så kjedelig! Ja, det føles digg etterpå, men å pine seg igjennom en hel treningsøkt… er det virkelig verdt det? Det er jo smertefullt! Må jeg virkelig bli sliten?

Det var tankegangen min for 3 år siden. Jeg hatet å bli sliten.. Jeg hatet å kjenne at kroppen ikke klarte. For det gjorde den virkelig ikke. Den klarte ingenting! 2 minutter på mølla, og jeg var skutt. PANG! Rett i gulvet.

Men så snudde det helt. Plutselig ville jeg dra på trening hver eneste dag, og syns det var trist med hviledager. hva skjedde?

Vel.. Jeg fant ut at det fantes annen type trening enn løping på mølle og tråkking på elipsemaskina. Jeg startet med styrketrening. Ikke bare noen få øvelser på maskiner, som jeg hadde tatt tidligere (jeg har virkelig aldri likt styrkemaskiner). Men frivekter, kabler, egenvekt og slynger!  Det var en helt annen måte å trene på enn jeg hadde prøvd før. Jeg ble sliten, på en ny måte. Jeg elsket det!!!

Før var jeg en av de som trodde at man MÅTTE trø seg igjennom smertehelvette på spinning eller lære seg og løpe timesvis på mølla om man skulle bli kvitt noen prosenter med fett.

Sånn er det altså ikke.

Og faktisk, så tok det ikke så lang tid før jeg skjønte at denne styrketreningen gjorde underverker for kroppen min! Jeg kunne nesten ikke skjønne at jeg mistet så mange cm her og der selv om vekten nesten ikke rikket seg. Selvfølgelig fikk jeg muskler! Muskler jeg aldri før hadde hatt. Og ja, muskler veier mer enn fett, så det sier seg selv! 

IMG_2008

Jeg var bitt. Basillen hadde truffet meg, og jeg hadde det så vanvittig gøy på trening! Jeg har nesten aldri brukt mer enn 10 min oppvarming før en styrkeøkt. Og mange mener kanskje at det er feil, men for meg har det altså funket utmerket! Etter jeg ble i bedre form har jeg også dager hvor jeg har  brukt lengre tid på oppvarming (15-20 min) . Men jeg har aldri presset meg selv.

Jeg bestemmer meg alltid før jeg trener. Hva skal jeg trene i dag? Hvor mye tid skal jeg bruke på oppvarming? Hvilken oppvarming skal jeg kjøre?

IMG_2633

Så kjører jeg igjennom styrkeprogrammet, og svetter MINST like mye, om ikke mer da. Det er en helt vanvittig deilig følelse, som jeg kjenner jeg savner nå som jeg har ligget syk i flere dager (herregud jeg vil på 3t)!

Dagens tips til deg: Finn en treningsform som passer for DEG. Finn noe du syns er GØY, og som du ser at du mestrer.

Mest sannsynlig mestrer du ikke alt på dag en. Men du blir bedre og bedre, og hver gang du når målene du setter deg, får du en følelse av mestring. Og den følelsen er det ingenting som slår, spør du meg!

For meg var styrketrening det jeg trengte. Det FUNKET FOR MEG! Det trenger ikke bety at dette er greia for nettop deg, men prøv det!  Det er så mye gøy du kan utfordre deg med! Det trenger ikke bare være manualer og stenger. Her er det et hav av muligheter!

Er du usikker på hvor du skal starte? Snakk med en som jobber på ditt treningssenter om å få veiledning. De fleste senter tilbyr dette helt gratis.

Følg meg gjerne på instagram for mer treningsinspirasjon der. Du finner meg som @bedremeg.

Ellers kan du LIKE facebooksiden min her og få updates på nye innlegg og oppskrifter

Ha en strålende lørdag!!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *