Riktig kosthold gir meg mindre migrene

Jeg tror jeg var ca 11 år når jeg fikk mitt første migreneanfall. Jeg var på skolen, i klasserommet. Det var norsktime og tid for lesing, den stille typen. Inni oss…  Jeg husker hvor redd jeg ble når bokstavene plutselig begynte å forsvinne. Jeg skjønte ingenting. Jeg var jo bevisst, men synet ble helt fjernt. Det var som det ble et stort hull i boka, og jeg kunne ikke se noenting. Jeg ble kjemperedd, men turte ikke å si noe til noen. Dette var jo bare FOR merkelig, ingen kom til å tro på meg. Etterhvert begynte det å prikke i fingrene. Prikkingen fortsatte oppover armene, som om jeg hadde fått bedøvelse i en del av armen. Den gikk opp i ansiktet, og «lammet» del for del . Halve ansiktet mitt var helt følelsesløst, og rart. Jeg ble reddere og reddere, og hadde bare lyst til å gråte. Jeg klarte ikke prate. Ordene stokket seg om hverandre, og enkle ord ble plutselig helt ufattelig vanskelige. Etter å hadde vært i en uviten migrene-transe en liten halvtime, så begynte det sakte men sikkert å gå over. Synet kom gradvis tilbake, og prikkingen forsvant. Men så kom hodepinen . Den skjærende hodepinen! Jeg klarte ikke et eneste lite lysglimt, jeg måtte ha det mørkt. Jeg la hendene over ansiktet, og gjemte meg der en stund. Læreren kom og maste om at jeg måtte lese, å slutte og tulle. Jeg prøvde. Jeg fikk en paracet av læreren, og ble sendt hjem for hodepine. Dette var dag 1. I dag, 20 år senere sliter jeg med samme problemene. Jeg fikk diagnosen i slutten av ungdomsskolen, etter mye frem og tilbake, hit og dit. For mange er migrene bare hodepine. Det finnes sikkert hundrevis av forskjellige sorter. For meg ødelegger et anfall stortsett kun EN dag, mens andre kan bli liggende i flere dager. Men igjen, som jeg sa… Så er anfallene så sterke til tider, at jeg kan bli så redd at tårene spruter. Det har vært episoder med anfall hvor jeg ikke har vært sikker på hvem jeg selv har vært. Jeg har vært midt i middagen, og lurt på hvem i alle dager det er som sitter å spiser av MITT fat?! Og for de som ikke skjønte det, så var det meg selv… Migrene er no dritt! Og jeg hater at jeg må ha det! MEN, det er nå en gang sånn.. så da har jeg har lært meg å leve med det. Den verste tiden var som barn og ungdom. Da hadde jeg ofte flere anfall i uken.  Jeg måtte bare fortsette dagene som best jeg kunne selv om anfallene kom. Jeg ville jo ikke være annerledes enn de andre. Fikk jeg anfall når jeg var ute med vennene og lekte, så sa jeg ingenting. Jeg bare fortsatte leken, med blindeflekker og numne fingertupper. Jeg hadde ikke tenkt at jeg skulle sitte her å fortelle om hele livet mitt med migrenen, men jeg vil dele litt av hvordan det siste året har forandret hyppigheten og styrken på anfallene mine! Før hadde jeg vel kanskje et gjennomsnitt på 1-2 migreneanfall pr mnd. Jeg kunne også gå to mnd uten noen anfall som helst. Men igjen.. så kunne jeg også få 2 anfall på ei uke neste mnd. Så det har hele tiden vært veldig opp og ned.  I mange år har jeg prøvd å føre dagbok for å finne ut om det har vært ting jeg kunne reagert på, som trigget anfallene. Jeg har gått igjennom det mange ganger, men har aldri funnet ut noen spesifikke ting.  FØR NÅ! I forrige uke hadde jeg TO migrene anfall, det ene litt sterkere enn det andre. Først et på torsdag, også et på lørdag. Jeg begynte å tenke meg litt om… Tidligere i uka fikk jeg omgangssyken, og kastet vel opp alt som var i kroppen + litt til. Jeg gikk i to dager uten mat, og fikk etter det et helt ENORMT søtsug! Jeg fikk lyst på alt! Spiste nesten alt jeg kom over av mat og godteri  både tirsdag, onsdag, torsdag og fredag. Jeg tror kroppen rett og slett fikk sukkersjokk! SÅ mye godis på så kort tid.

godis-672x474

Når jeg våknet på lørdagsmorgenen og kjente den dundrende hodepinen, skjønte jeg at all den godisen som ble konsumert på kinoen kvelden før… HELST kunne vært droppet! Det er noe som sier meg at det måtte være dette som trigget det frem. Jeg er jo ingen ekspert på området, men har begynt å kjenne kroppen min (og hodet) såpass godt. Jeg begynte også etter dette å tenke på hvor lite migrene jeg faktisk har hatt etter jeg la om kostholdet mitt. Og det at jeg aldri har tenkt på å prøve det før, det er jo bare helt latterlig! Jeg måtte jo google litt om sukker og migrene selvfølgelig.. Og fant litt forskjellig. Mange reagerer feks. på sjokolade. Jeg tror ikke jeg har noe sterk reaksjon på AKKURAT det, men sukker generelt. I større mengder. Her er noen kostholdsråd til deg med migrene, fra Trine Sundfør: 1. Spis frokost! Frokost setter fordøyelsen i gang etter nattens faste, og du unngår lavt blodsukker før lunsj. 2. Spis ofte! Jevne måltider er viktigste verktøy for å stabilisere blodsukkeret. Tre-fire timer er passelig tid mellom måltidene. Pass på at du har litt mat tilgjengelig hvis det kan gå lang tid mellom måltidene. Nødproviant som tørket aprikos og frisk frukt er lurt å ha med seg. 3. Spis tre hovedmåltider og to mellommåltider hver dag. 4. Spis balanserte måltider! Pass på at måltidene er så balansert som mulig, det vil si at de inneholder både

protein

 fra for eksempel fisk, magert kjøtt, egg, melkeprodukter eller soya, litt fiberrike karbohydrater som grovt brød, grov musli, fullkornspasta eller fullkornsris, grønnsaker og noe sunt fett i form av kaldpressede planteoljer, avokado, oliven eller litt myk margarin. 5. Unngå store måltider med mye karbohydrater. Karbohydratrike måltider som 

pasta

, pannekaker, risgrøt, søte frokostblandinger og store brødmåltider gir store svingninger i blodsukkeret. 6. Spar på sukkeret. Godteri, brus, saft, iste, søte kaker og is gir store svingninger i blodsukkeret. Men en liten «nytelsesbit» er selvfølgelig ikke noe 

problem

. 7. Kosttilskudd kan hjelpe. Resultatene av noen mindre studier tyder på at tilskudd av B-vitaminer og magnesium og kan ha en gunstig effekt, men det trengs fortsatt mer forskning før man vet noe sikkert om dette. Også daglig tilskudd av en multivitamineral og nattlysolje er verdt et forsøk. 

Alle

 disse tilskuddene er trygge tilskudd og uten bivirkninger i normale doser. 8. Sørg for nok søvn. Hvis man først har fått et anfall, så kan ikke dette behandles med kosthold, da er det søvn, hvile og medisiner som må til.

Matvaregrupper

Jeg er overbevisst om at det gode kostholdet mitt har hjulpet meg bort fra mange tunge dager med kraftige anfall. Å ha et bra kosthold har mange bonuser ! Og dette er en av dem.

migraine-headache-funny-quotes

Helt på slutten vil jeg bare minne om konkurransen jeg har gående på instagram. Klikk på bildet under for å les mer info

goodibag2

Skip the diet, just eat healthy!

2 kommentarer

  1. Jeg har gått på omega 3 olje de siste 19 mnd, og har ikke hatt skikkelig migreneanfall siden oktober 2014, så at kosthold er viktig er det ingen tvil om. I tillegg har jeg gått fra UVI-anfall 1-3 ggr pr mnd, til 1 anfall de siste 19 mnd.

    1. bedremeg

      Så utrolig bra Bodil! 😀

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *