Søtpotet

Jeg har etterhvert begynt å bruke mer og mer søtpotet i matlagingen. Ikke bare fordi det er sunnere enn vanlig potet, men også fordi jeg syns det er utrolig godt! Jeg lager det på forskjellige måter, og her skal jeg bare vise dere to av dem. Dette er superenkelt og godt tilbehør til det meste av kjøtt. Søtpoteten og poteten er ikke «i slekt» med hverandre, men kan brukes til mye av det samme. Viste du feks. at potet ikke var en grønnsak? men at søtpotet ER det? Sååå.. hvorfor bruke søtpotet? Hva er det som gjør den bedre og sunnere? Litt facts:

Næringsinnhold

Søtpoteten er en flott stivelseskilde på samme måten som vanlige poteter, men i tillegg inneholder den store mengder betakaroten, forstadiet til vitamin A. Den er også en fin kostfiberkilde. Den oransje søtpoteten inneholder mest betakaroten.

Helseeffekt

Søtpoteten er enda mer antioksidantrik enn gulroten, og kan ofte erstatte gulrot i måltidet. Stivelsen i søøtpoteten omdannes raskt til enkle karbohydrater (glukose) i fordøyelsen og fraktes til alle cellene i kroppen. Her brukes det som energi direkte, eller det kan fylle opp karbohydratlagrene vi bruker av under fysisk aktivitet. Kostfiber er viktig for fordøyelsen, men det er også av betydning for immunforsvaret. Kostfiber kan regulere kolesterolnivået ved å binde til seg kolesterol og frakte det ut av tarmen. Betakaroten er en kraftig antioksidant som har mange cellebeskyttende oppgaver i kroppen. I tillegg omdannes det til aktivt vitamin A og inngår dermed i synsprosessen og i normal celledeling. Vitamin A er også viktig for huden, og betakaroten kan farge huden din nydelig solgyllen – uten at det er skadelig. Bama.no

Jeg mener ikke at man IKKE skal spise potet, for all del. Men jeg er glad i variasjon, og det er også viktig for kostholdet. Jeg skal prøve meg litt frem med forskjellige søtpotet «oppskrifter» men i dag skal jeg bare vise dere et par som jeg bruker ganske ofte. Søtpotetmos: Jeg lager sjelden mosen av KUN potetene.. Jeg har oppi div grønnsaker som feks. Gullerot, kålrabi eller blomkål. Dette er og en fin måte å få i barna mere grønnsaker på! Denne gangen brukte jeg kålrabi. Jeg deler opp grønnsakene i biter, og koker dem i vann (uten tilsatt salt).

søtpoteter

Når grønnsakene er møre, heller jeg av vannet, og setter kasserollen tilbake på platen (Svak varme). Ha i en liten ss med smør (ja, jeg bruker smør! Vi trenger det også) Mos alt sammen, og ha i Vita Mat (erstatning for fløte, som er super å bruke til dette) til ønsket konsistens. Kanskje en dl eller litt mer. Dette kommer helt an på hvor mye du lager, og hvor stor poteten er. Krydre med salt og pepper, mos alt godt sammen.. og voila!

søtpoteter2

Her er søtpotetmosen servert sammen med svinestrimler, paprika, sopp og rødløk. Veldig enkelt og godt! Søtpotetsticks: Enklere blir det ikke! Skjær opp søtpoteten i avlange strimler og ha dem i en ildfast form. Vend dem i litt eggehvite (dette har jeg ikke prøvd enda, men lærte nettop at dette gir dem en sprøere utside. Genialt!) Ha på en liten ss olje og bland godt sammen med ønsket krydder. Jeg bruker salt/pepper og hvitløks-urte krydder. Ha dem i ovn på 200 grader i ca 20-25 minutter. (Midterste rille).

søtpotetsticks

Her servert med kyllingkjøttboller (med paprika, løk og krydder), brokkoli og mager kesam.

enjoy

Kom gjerne med flere søtpotet tips! Jeg skal prøve meg på «søtpotetpletter» en dag snart. Dere skal få se resultatet! Formen stiger stadig her i huset, og i dag fikk skal jeg prøve meg på å lage middag igjen! Kyllingen ligger til tining, og er klar for en runde i panna etterhvert. Håper dere har en fin dag alle sammen. Og til dere som ikke har prøvd ut søtpotet enda! Bare gjør det. Det er super digg!

photo (84)

Ha en tipptopp dag!

Learning is a gift, even when pain is your teacher

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *