Spørsmål fra «Trine»

Jeg får stadig spørsmål via inboxen på facebooksiden min, noe som er kjempegøy! Denne gangen bestemte jeg meg for å svare med et blogginnlegg. Jeg kaller denne personen for «Trine». Spørsmålet lyder som følger:

Hei  jeg har nettopp født mitt tredje barn og frykter at magen er en tapt sak, etter forrige fødsel klarte jeg å gå ned over 20 kg men magen ble aldri borte. Har du noe treningstips?

Dette er et spørsmål som jeg føler er ganske vanskelig å svare på sånn der og da. Så jeg svarte med dette:

Hei Trine!  Jeg kan godt gi deg litt tips til trening. Men først trenger jeg litt mer info om deg  Trener du pr dags dato? Har du trent før? Hvilket forhold har du til kosthold? Ps. Magen er ALDRI en tapt sak!

Svaret

Jeg har et sunt kosthold, vekta holder seg stabil men har lagt på meg 30 kg da jeg gikk gravid:( det gjorde jeg alle tre gangene, men denne hangen sliter jeg med å gå ned igjen å å finne motivasjon til å komme igang med trening. Liker dessverre ikke å trene så blir litt ekstra tungt da.

Så kjære «Trine», jeg skal komme med litt tips som du ønsker. Jeg har selv født to barn. Den ene er nå snart 8 år, og den yngste ble 2 år i august. Med førstefødte var det ikke noe problem for meg å ta av meg etter hun kom til verden. Mye av grunnen til dette tror jeg var at jeg gikk turer nesten hver eneste dag i svangerskapet. Minst en time. Så formen var ganske grei når jeg var gravid. Med nr to var det en helt annen sak. Jeg var godt inne i den onde sirkelen av depresjon (jeg er ganske så sikker på at den allerede hadde truffet meg da) så jeg satt mye i ro. Jeg spiste mye, rørte meg ikke i det hele tatt. Jeg la ikke på meg så voldsomt mye, men det jeg la på meg… Det forsvant ikke når han ble født. Det ble hengende igjen. Jeg er ikke noe spesialist på dette med trening, så jeg kan kun gi deg tips utifra mine erfaringer.  Du sier at du ikke liker og trene, og at det er derfor du sliter med å komme igang. Dette er som å høre meg selv! Jeg syns det var helt forferdelig å trene! Jeg ble jo svett, og sliten.. hoff.. for et ork! Men jeg bestemte meg bare, at nok var nok! Det var på tide å gjøre noe med det istedenfor å gå rundt og konstant være misfornøyd med den jeg var. Både utvendig og innvendig. Så, hva fikk meg i gang?  Vel… Ei venninne spurte en dag i januar om jeg ville bli med å ta en treningsøkt. Jeg hadde kort på 3t, så det var ikke noe stor grunn til at jeg ikke skulle bli med (annet enn at jeg kunne bli sliten og svett). Så jeg sa ja. Jeg hadde ingen freshe treningsklær eller gode joggesko, så jeg følte at jeg ikke passet helt inn sammen med de andre på senteret heller. Men det fikk gå! Jeg klarte nesten ikke holde ut de få minuttene på elipsemaskinen. Jeg kjente at formen var lite tilstede på det tidspunktet. Jeg tok noen minutter med kjapp gange på mølla, også litt styrke på div apparater etterpå. Når jeg kom hjem var jeg stolt! Jeg følte meg bra! Jeg hadde gjort noe bra for meg selv! Og den følelsen jeg satt igjen med da, gjorde at jeg ville fortsette. Jeg ville føle den igjen… og igjen! Nå måtte jeg bare finne ut HVORDAN jeg skulle klare og fortsette. Hva skulle holde meg igang?! Det viktigste for meg i starten var å ha noen å trene sammen med. Jeg turte ikke dra alene, så jeg fant noen å trene sammen med. Jeg måtte også  finne ut hvilken type trening jeg syns var gøy. Jeg prøvde ut forskjellige timer, og fikk satt opp styrkeprogram. Jeg fant timer jeg ikke likte, og timer jeg likte. De jeg ikke likte kuttet jeg ut med en gang. Trening SKAL være gøy(mener jeg)! Så når det gjelder akkurat dette med å ha det gøy på trening, så er tipset mitt til deg: Prøv ut forskjellige typer trening, dropp det du ikke liker, og hold deg til det du syns er gøy! Det kan være at du må prøve en time mer enn en gang før du finner ut hva du syns om den da. Og JA det er litt slitsomt i begynnelsen, men du får så utrolig mye igjen for det! Motivasjon til trening er jo et must. Hos meg har den gått litt opp og ned den siste tiden, men jeg følger mange treningsglade folk både på instagram, facebook og blogger. Mange av disse personene motiverer meg med sine treningsbilder, oppskrifter på god og sunn mat osv. Så jeg vil absolutt anbefale deg og gjøre det samme.  Det å komme seg på trening gir meg også en motivasjon. Når jeg ser at jeg blir sterkere, og kan øke vekten når jeg trener styrke, eller holde ut 5 min ekstra på mølla. Jeg ser hva jeg faktisk har fått til. Jeg har klart noe jeg aldri i verden trodde jeg skulle klare! Du kan tenkte deg at du setter deg et mål, ikke så stort mål til å begynne med, men små delmål mot et større mål(feks) Og når du klarer dette målet, da er følelsen du får ubeskrivelig god! Du skriver at du føler magen er en tapt sak. Akkurat det samme følte jeg etter å ha trent i 3 mnd.. da så magen min sånn ut:

mage1

5 mnd senere så den sånn ut:

mage2

Dette er bare magen. Hele kroppen forandrer seg jo. Men det var dette som plagde meg mest. Sååå… hva har jeg gjort for å komme hit? Trening:

manualer

Jeg har trent 3-4 ganger i uka (bortsett fra når jeg har vært syk eller lignende) Jeg har trent mest styrke, for det er det jeg syns er gøy. Jeg har fått hjelp til å sette opp faste program som jeg har fulgt hver gang. Det er veldig viktig og ha struktur i treningen, så jeg fører treningsdagbok hvor jeg skriver opp alle øvelsene jeg gjør, hvor tungt jeg løfter osv. Dette er også kjekt når jeg skal huske hva jeg gjorde sist, og om det er på tide å prøve å øke i vekt.  ANBEFALES!  Jeg har kjørt 4 forskjellige program til nå. Et for bein, et for skuldre og biceps, et for bryst og triceps og et for rygg. Jeg har alltid avsluttet  disse øktene med mage øvelser i forskjellige varianter. Dette har jeg gjort til for en mnds tid siden. Da sa Ptn min at han ville jeg skulle prøve ut litt helkropps program istedenfor. Dette pga at jeg var såpass godt inn i treningsrutinene og at jeg trente såpass ofte. Jeg er igang med det, men skal få Pt til å sette opp mer strukturerte program som jeg kan følge hver gang. Kosthold: 

Fruktsalat-1024x682

Jeg har endret veldig mye på kostholdet! Jeg har byttet ut mange ingredienser med sunnere varianter. Jeg bruker f.eks kokosmelk eller Vita «mat» istedenfor fløte. Jeg bruker KUN fullkornspasta når jeg skal ha pasta (ikke mer enn en neve). Jeg spiser mye mer grønnsaker til middagen. Bruker lite sauser (i ukedagene). Istedenfor rømme, bruker jeg mager kesam. Både til dip og dressinger. Jeg bruker og endel vaniljekesam og bær om jeg får lyst på noe søtt. Også går det i mye proteinrik mat. Jeg må også ha protein shake etter hver trening. Og gjerne FØR trening også! Jeg må også si at jeg spiser hva jeg vil i helgene. Iallefall på lørdager (men av og til på fredagskvelder også) Jeg har en familie, og jeg må tenke på dem også. Men de liker veldig mye av den sunne maten jeg lager. Heldigvis! Det er så mye! Jeg tror jeg kunne skrevet i timesvis… Det er litt vanskelig å gi andre tips når man ikke vet så mye om personen, eller akkurat hva den liker eller vil. Jeg vil at du finner ut hva som passer for DEG! Finn ut hvilken trening du liker, og hvordan du kan klare å holde kostholdet sunt og energirikt. Stå på, så kan du klare det du også! Og husk! MAGEN ER IKKE EN TAPT SAK! Du klarer det, og jeg vil gjerne hjelpe deg og motivere deg til å komme deg dit! STÅ PÅ «TRINE» ! Tro på deg selv, og du klarer det! Håper du fikk litt svar på spørsmålet ditt iallefall? Og om det er noen andre som  har spørsmål,gå inn på facebooksiden min ved å klikke på ikonet under her, og send spørsmål til inboxen min der.

alheva_facebook

Ønsker dere alle en fortsatt fin helg! Kos dere litt ekstra i kveld da 😉 Det skal jeg!

She believed she could, so she DID!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *