Kyllingwok gryte med couscous

Middagen i dag var en wok gryte, med kylling, grønnsaker og couscous. Dersom du prøver å spise litt sunnere er couscous et veldig fint alternativ for feks ris eller pasta. Why?

Couscous er semulegryn av durumhvete og har dermed hvetens relativt høye proteininnhold og lave fettinnhold. Couscous inneholder mer fiber enn pasta og ris.

Jeg må innrømme at jeg er litt hekta på kokosmelk… Om du ser på kokosmelk pakken og tenker  «hmm… det er jo mye fett i den her?!»  så kan du tenke på dette

Kokosmelk inneholder 21% fett, hvorav mesteparten (19%) er mettet fett. Sammenlignet med andre melke- og fløteprodukter vil det tilsvare et fettinnhold som det er i matfløte (22%) og lett-rømme (20%). Men andelen mettet fett i matfløte og lettrømme er faktisk  lavere enn i kokosmelk, dvs.ca 12-14% mettet fett. Vanlig kremfløte har et fettinnhold på 38%. Kokosmelk er derfor et godt alternativ til kremfløte.

Hva trenger du for å lage denne retten? Kyllingfilet  (jeg brukte 3 store fileter ) Grønnsaker, feks; gullerot, paprika, champignon, rødløk og vårløk. det var det jeg brukte, men du bruker jo det du liker. 1 ss Soyasaus 1 boks kokosmelk div krydder, feks. hvitløkspulver, paprikapulver, salt, pepper, allkrydder Kyllingbuljong majsenna couscous Jeg begynner med å kappe opp grønnsakene. Trengs vel neppe noe nærmere forklaring på det…

photo (8)

Steiker grønnsakene i olje i en wokpanne (men vanlig panne funker selvsagt fint det og), Jeg har i vårløken til slutt, da den ikke skal steike så lenge. Krydrer dem med litt allkrydder og hvitløkspulver.

photo (9)

Grønnsakene taes ut av panna og erstattes med kylling som jeg har skjært opp i biter.  Kyllingen steikes med krydder og ca en ss soyasaus. Når den er stekt, har jeg i en boks kokosmelk, og en terning kyllingbuljong. Gjevnes ut med litt majsenna (jeg pleier å blande ca en ts majsenna med et par ss melk) Smak til sausen med salt og pepper. Når du er fornøyd, tilsetter du grønnsakene, og lar de stå å godjøre seg litt, for å gi enda bedre smak til sausen!

photo (6)

Mens grønnsakene godjør seg i resten av «gryten» kan du tilberede couscousen. Det er bare å følge anvisningene på pakken. Om du vil ha mer smak av couscousen kan du tilsette litt spennende krydder 😉 Det kan også være lurt å tilsette litt olje når den er ferdig. Men pass på! Ikke for mye… ! ENJOY!! Må beklage de dårlige bildene.. men i dag ble det brukt Iphone kamera under litt stressende omstendigheter.

eat healthy, work hard, build faith, worry less…

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *