Nydelig frokost uten brød?

I dag startet jeg med å bruke 5 min ekstra på kjøkkenet ved å lage DENNE superfrokosten før trening.

Jeg må selvfølgelig vise dere hvordan dere kan lage en nydelig frokost stappfull av næring og god smak! Denne er helt super hvis du ønsker å unngå mye brød. Men du kan selvfølgelig også ha både brød og knekkebrød ved siden av hvis du ønsker det.

Ser det ikke godt ut?

Du trenger:

  • 1 egg
  • 1ss melk
  • 1 ss revet ost
  • salt og pepper
  • tomat
  • paprika
  • 4 skiver skinke
  • salat
  • fetaost

Start med å lag en tynn omelett av 1 egg og melk i en liten panne. Evnt kan du ta to egg i en stor panne (da må du også ha mer melk).  Ha ost over. Når omeletten er stekt har du den på fat og legger på alt det andre. Superenkelt! Krydre med salt og pepper. Og bruk gjerne fetaost hvis du liker det. Hvis ikke kan det også droppes.

Du kan prøve den ut som frokost, lunsj eller kvelds!

NYT!

Klem Hilde

Følg meg gjerne i sosiale medier:

Facebook

Instagram

Snapchat: bedremeg

 

Denne uka skulle bli annerledes

Dagene flyr avgårde denne gangen. Selv om jeg egentlig ikke har så mye å gjøre.

Det er deilig å ta hver dag som den kommer. Kunne sove helt til jeg er uthvilt.

I dag våknet jeg flere ganger, og sovnet like fort igjen. Den muligheten er sjelden til stede kan du si. Men når jeg til slutt bestemte meg for å åpne øynene helt, var klokka blitt halv 10. I går var den ti på 9, så det spørs hvor det ender mot slutten av uka.

Men jeg nyter det.

Denne uka skulle bli annerledes. Det hadde jeg bestemt meg for allerede før ungene dro.

Det jeg prioriterer å få til nesten hver dag er trening. TRENING!

Selv om jeg har kjent litt på den halsen min som ikke er helt god, så er den ikke så vond at jeg ikke klarer å trene styrke. Noe lang løpetur blir det nok ikke med det første, men jeg kan helt fint gå 30 min på mølla og ta noen styrkeøvelser.

Det var noen som sa til meg at jeg ikke måtte pushe meg for hardt. Det gjør jeg ikke. På mandag måtte jeg faktisk kutte ned på antall sett mot slutten av økta fordi jeg skalv sånn. En god kombo av for lite søvn og mat var nok tilfelle der. Men da ga jeg meg uten å føle at jeg GA OPP. Det var nok for meg da. Og jeg klarte ikke mer.

I går endte jeg opp som en stor foss med tårer av mange ulike grunner… Dermed kom også dette innlegget. Mer om hva som skjedde vil du få neste uke, da jeg ikke kan si så mye enda. Men jeg kan fortelle dere at jeg er vanvittig lettet og fantastisk heldig ♥

Nå skal jeg komme meg avgårde! Har spist en aldeles himmelsk frokost som jeg skal tipse dere om senere i dag!

Ha en nydelig onsdag.

Reklame: Slenger med noen av favorittene mine fra ridestore.no siden så vanvittig mange spør om camo genseren min! Den finner du her!

Følg meg gjerne i sosiale medier:

Facebook

Instagram

Snapchat: bedremeg

Klem Hilde

 

Det er bare oss nå mamma

Det har gått en stund nå…

Noen måneder har rast avgårde, andre kan jeg knapt huske. Desember var den verste… Men det er over.

Det er greit. Alt er bedre. Det er ikke mye som er forandret, men tankene har lagt seg. Både kropp og sinn har roet seg.

På skrivepulten min står det et bilde.

Ikke et hvilket som helst bilde, men et lite familieportrett.

Med god blanding av tynt kopipapir, tusj, fargeblyant og kritt har han tegnet familien sin. Den som ikke lengre var fire, men tre. Det tok en stund før han så det. At det var noe feil med portrettet som sto på pulten.

Mamma, jeg må jo lage et nytt nå. Vi er jo ikke fire lengre. 

Jeg husker enda når han sa det. Jeg fikk vondt i mammahjertet. Men likevel viste jeg at han ikke var lei seg. Han syns det var greit. Han hadde troa på at dette ble en fin tid.

Det er bare oss nå mamma. Du, meg og søster. 

På bildet ser det ut som vi svever i lufta. Det er vann under oss. Kanskje vi er på ferie?

Det er sol og det er blå himmel så langt øyet kan se. Mini er også blå, mens mamma og storesøster er ganske like. Vi har forskjellig farge på genser og sko, men håret er prikk likt. Og ja.. det kan vel forsåvidt stemme at vi ikke er så ulike.

Ingenting i verden betyr mer enn mine to…

Det er tøft i hverdagen og dagene flyr uten at man får tenkt nok på hvor fint man faktisk har det. Ja, det er slitsomt noen ganger, og stemmen kan muligens bli litt høy til tider. Vi er uenige og mye er ifølge minstemann veldig urettferdig.

Men, så sitter jeg her, mens de er på ferie…

Jeg sitter her ved pulten min å jobber. Jeg gjør det jeg kan for å skape en fremtid for meg og mine. Jeg har skapt min egen arbeidsplass. Fordi jeg aldri vil være noe annet enn best for meg selv og de rundt meg.

Bildet står til venstre for meg, og jeg ser ofte bort på det.

Solen, de fine fargene og de flotte smilene våre ♥

Dette har han tegnet. Fordi det er sånn han ser oss. Han ser at vi smiler og at vi har det fint.

Tenk at jeg er så heldig.

Jeg skal fortsatt nyte litt tid uten barna. Nyte at jeg bare kan tenke litt mer på meg selv noen dager til. Men det betyr ikke at jeg ikke savner mine små.

Takk for at du leste.

Klem Hilde

 

Hva kan du gjøre for å forbrenne mer?

Som PT snakker jeg ofte med mennesker om hvorfor de trener.

Jeg har hørt mange forskjellige svar på akkurat det, men for de fleste handler det om å gå ned i vekt, stramme opp og bli sterkere.

Jeg får også stadig spørsmål fra lesere og kunder om hvordan de kan øke forbrenningen sin.

Hvis du tror at det å spise flere måltider med mindre mengder mat om dagen skal øke forbrenningen, tar du feil. Dette stemmer IKKE. Så lenge det totale kaloriinntaket gjennom dagen er det samme, utgjør det ingen forskjell om det blir fordelt på flere små eller få store måltider.

Så , hva kan du da gjøre for å forbrenne mer?

Mitt beste svar på det er:

TREN STYRKE og bygg muskler.

Muskler forbrenner mer energi enn fett. Styrketrening øker ikke bare forbrenningen på kort sikt, men dersom du bygger mer muskler, vil også hvileforbrenningen din øke.

Hvileforbrenning er det som skjer når du ikke gjør en damn shit. Den du har mens du bare sitter å glor på tv eller sover om natta. Den forbrenningen som holder i gang de vitale organer som hjerte, lunger og nyrer og resten av nervesystemet, lever, kjønnsorgan, muskler og hud.

Dette er selvfølgelig veldig individuelt og det kommer jo an på hva utgangspunktet ditt er. Hvilken alder, vekt, høyte og kjønn du er.

Klikker du HER kan du sjekke din BMR ( energiforbruk i hvile).

Varier styrketreningen med kondisjonsøkter og styrketrening med høy fettforbrenning. Sistnevnte er styrkeøkter med høye antall repetisjoner og gjerne litt mer puls.

Min personlige erfaring er at styrketrening gjorde meg 10 cm mindre rundt magen på 6 mnd(målte kun rundt magen da dette var mitt kriseområde). Her var det nok litt lite kondisjonstrening involvert, men jeg vil si at det var et veldig godt valg å starte med styrke.

SÅ folkens! Begynn å tren styrke hvis dere ikke allerede er i gang. Få opp energien og kjør på!

Reklame: Dagens tips til fresht treningstøy. Klikk på produktet for direkte link. 

Håper du får en nydelig dag!

Klem Hilde

Følg meg gjerne i sosiale medier:

Facebook

Instagram

Snapchat: bedremeg

 

Denne mandagen ble ekstra fin

Det er ukestart, og jeg sitter her med verdens beste følelse! Mandagen er fiiin, selv om jeg var så trøtt at jeg egentlig aldri ville stå opp i morges.

Og hva var det som gjorde denne dagen ekstra fin?

Jo, fordi jeg vant over meg selv i dag!

Fordi jeg ikke orka å være trøtt og grinete selv om jeg egentlig bare hadde lyst å bli i sengen.  Det var ikke et alternativ å sluntre unna treningen når jeg faktisk har lovet meg å gi gass denne uka. Jeg kom meg opp av senga,brukte god tid på å pakke treningsbaggen og klargjorde meg for det som jeg skjønte kom til å bli en hard økt.

Først var det selvfølgelig innspilling sammen med Janne i Oslo, men etterpå dro jeg direkte til senteret.

Fokuset mitt nå er å komme igang for fullt igjen. Komme på plass med de gode rutinene. Etter litt mye vanskelige ting mot slutten av 2017, og alt for mye sykdom i starten av 2018, er det på tide å ta tilbake det som gir meg så mye god energi!

Før jeg drar på trening skriver jeg alltid opp hva jeg skal trene, men det kan ofte skje at jeg heller vil gjøre noe annet. Sånn som i dag feks. Da kjørte jeg heller 3 runder tur/retur med prowleren enn å ta utfall bak i smithmaskin (den var også opptatt, så da orket jeg ikke vente). Sinnnnnsykt tungt, men veldig gøy å ha gjennomført! Sto selvfølgelig på den ene siden på vei opp, og andre siden som er mye lavere og enda tyngre for beina, på tilbaketuren (video kan du se på dagens snapfeed: bedremeg).

Jeg dro hjem, spiste et sinnsykt digg måltid med salat og de fiskekakene fra kiwi som skriker «jeg er singel» fordi de selges i to pack. Har du ikke prøvd de, så anbefaler jeg virkelig. Singel eller ei!

Jeg er så vanvittig glad for at jeg har kommet dit med meg selv, at jeg kan bestemme meg for en ting og vite at jeg klarer å fullføre! DET er en deilig følelse!

Nå skal jeg rydde litt i leiligheten. Det er alltid så mye enklere å få gjort når barna er borte.. merkelig.

Annonselenker: Er du sånn som meg, som finner motivasjon i nytt treningstøy? Her kommer noen tips fra meg. Alle tightsene koster under 500 kr! Det trenger ikke være dyrt! Klikk på produkter på bildet for å komme til link.

Ha en nydelig mandagskveld!

Klem Hilde ♥

Følg meg gjerne i sosiale medier:

Facebook

Instagram

Snapchat: bedremeg

 

Takk SAS

Jeg sto på Gardermoen. Alene sammen med tusenvis av andre mennesker. Ungene gikk hånd i hånd inn døren og videre til flyet som skulle ta dem til Trondheim.

Det tok ca 5 minutter før jeg innså at jeg sto igjen på utsiden med jakken til mini i hånden. Kjente jeg fikk litt indre panikk, men skjønte jo at det kom til å ordne seg. Det var jo fortsatt mange som skulle boarde og jeg hadde god tid til å få levert den.

Jeg gikk bort til mannen i skranken og fortalte at jeg hadde glemt å sende med han jakken. Han lo litt, og sa at han skjønte det. Ikke vet jeg helt hvordan han kunne skjønne det, men jeg lo litt sammen med han likevel. Han åpnet døren for meg, og sa versågod!

Hæ? Skal jeg gå inn i flyet med den? Ja, versågod. Gutten må vel ha med seg jakken på vinterferie?

Jeg ble stående å måpe litt. Det har nemlig aldri skjedd at jeg har fått gå inn i flyet når ungene skal reise. Men fint var det! At mini fikk jakken sin.

Det var etter denne episoden jeg begynte å tenke litt.

I 7 år har jeg hatt barn som «reiser alene»

Jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har valgt et annet flyselskap en SAS.

Grunnen?

Fordi jeg føler meg trygg. Jeg som mamma, står igjen på bakken etter å ha sendt barna mine helt ned i 5 års alderen inn på et fly sammen med mange ukjente mennesker. De forlater trygg grunn for å være helt alene uten kjente fjes.

Jeg har fått hørt det så mange ganger.

«herregud så tøffe barna dine er» Som tør å reise alene!

Ja, de er tøffe. De har gjort det mange ganger, og de vet at de er trygge. De vet at det går bra.

Jenta mi er nå 12 år, og reiser ikke lenger «alene» Hun har blitt ungdom og får ikke assistanse på fly eller ved mellomlanding. Selvfølgelig får hun hjelp hvis hun spør. Men jeg er imponert over alt hun vil klare selv, og hvordan hun mestrer det.

I dette innlegget vil jeg takke SAS. Alle de som jobber både på bakken og i lufta.

Takk for at dere gjør det enklere for meg å la barna besøke familien. Takk for at dere ikke bare får meg til å føle meg trygg, men for at dere alltid smiler til barna mine og tar de godt i mot. Takk til deg som kommer med dårlige vitser og ler sammen med mine to, så de syns det er litt morsommere og forlate mammaen når de egentlig syns det er litt tøft. Takk til deg som står å venter fordi noen vil gi meg 10 ekstra klemmer før de drar. Takk til deg som er tålmodig.

Takk til deg som setter jord og himmel i bevegelse for at søster og bror skal få sitte sammen når de egentlig har fått plasser på helt forskjellig sted. Takk til deg som fører samtaler og smiler.

Du vet det kanskje ikke, men det lille ekstra du yter når du er på jobb, det gjør hverdagen for oss enda enklere. Barna mine reiser alene med fly mange ganger i året, og uten ditt smil hadde det ikke føltes like trygt.

Tusen takk!

Klem Hilde

Følg meg gjerne i sosiale medier:

Facebook

Instagram

Snapchat: bedremeg


 

En liten vri som gjør havregrøten til dessertmagi

Jeg har aldri vært noe fan av havregrøt. Det har vært noe med den kjedelige smaken vs den ekle konsistensen. Jeg har prøvd utallige blandinger og tilbehør uten å funnet noe som har slått an.

Men etter jeg prøvde denne varianten, sto jeg faktisk og skrapte kasserollen etterpå, for å få i meg siste rest! Vilt!

Jeg må selvfølgelig dele denne med dere, for den kan jeg ikke holde for meg selv.

Dette trenger du:

Kok grøten med halvt/halvt Vann og melk. Ha i en klype salt når den er ferdig. Gjerne sørg for at grøten er litt tykk når den er ferdig. Bland en scoop pulver med 1/2 til 1 dl melk i en shaker, ha dette i havregrøten når den er ferdig. Bland godt.

Ha på frukt og bær. Smaker himmelsk med det du ser på bildet her. Banan, bringebær og blåbær. Strø på sukrin gold og kanel.

Verre er det altså ikke.

Ungene fikk også smake. Ikke at jeg mener ungene skal få i seg så mye proteinpulver, men den smaken det gir er helt magisk. Vi snakker dessertmagi!

Anbefaler absolutt og prøve ut!

Og du. Dette er ingen reklame for bodylab på noen måte, men jeg elsker det pulveret de har, også er det kjempefin pris på det!

Ha en nydelig fredag dere, nå skal jeg snart pakke og sende barna på vinterferie. Hva i alle dager skal jeg ta meg til i en hel uke?

Klem Hilde

Bedremeg på facebook og instagram

Snapchat: bedremeg


 

Hvordan går det egentlig med kjærligheten

For en dag jeg hadde i går!

Fra tidlig morgen til sein kveld. Halleluja! Jeg fikk gjort unna tusen ting som lå å ventet og jeg kom meg godt ajour med alt som skulle være på plass. For en deilig følelse!

Spennende ting skjer på denne fronten, og det ser ut til at det å jobbe hardt lønner seg.

Jeg tror det blir fast rutine og tilbringe en dag i uka på UI kontoret. Da får jeg gjort så vanvittig mye mer enn hvis jeg sitter hjemme. Rart med det hvor mye annet man får lyst til å gjøre når man sitter i sitt eget hus.

Men! Det jeg også fikk gjort på UI kontoret i går var å spille inn ukas episode av OverLivet. For de som ikke vet det, lager jeg podcast en gang i uka sammen med min flotte kollega og venninne Janne som også skriver bloggen jannorama.no 

Podcasten heter OverLivet, og du finner bloggen vår HER .

Dessverre har Janne og familien vært litt vel preget av sykdom dette året, så Janne fikk fint holde seg hjemme denne uka, noe som resulterte i at vi måtte gjøre noe nytt. Jeg spilte inn ukas episode alene.

Jannes geniale hode kom på en ide om at jeg skulle få svare på spørsmål. Så kunne hun gjøre det samme i en LIVE på facebook. Jeg tenkte JA! Det kan bli gøy! Men at det skulle bli så innmari morsomt som det ble i går, det hadde jeg faktisk ikke trodd.

Litt rart var det, der jeg satt inne på kontoret hos UI, med glassvegg. Helt mutters alene, med mikk og headset. Lo, ropte og grein… Tårer og latter trillet i en fin kominasjon.

Janne hadde satt sammen en fin liste med spørsmål som gjør at dere nå får enda en mulighet til å gå litt dypere i hvem jeg egentlig er.

Hvordan var min første forelskelse? Hvem var jeg på barneskolen, og sist men ikke minst…

Hvordan går det egentlig med kjærligheten om dagen? 

Og selvfølgelig en lang rekke med flere spørsmål.

Dette er GØY! Og hvis du hører episoden av Overlivet, vil du skjønne at dette var litt uvant for meg. Det tok nemlig ikke lang tid før jeg gikk på en liten feil. Tror Janne fortsatt skal få stå for introduksjonen, for å si det sånn!

Ukas episode finner du HER inne. 

Håper du vil følge med oss fremover. Vi lover mange fine øyeblikk.

Nå skal jeg ta torsdagsvasken og høre gjennom episoden selv her. Ha en fin fin Torsdag!

Klem Hilde

 

Denne lille tingen kommer han til å huske

Jeg sitter i gangen og lytter på musikken som kommer fra salen. Musikken dunker og jeg hører danselæreren sine oppmuntrende ord og elevene som spør. De roper JAAAA i det han lurer på om de er klare.

Mini hadde sin første time på breakdance i januar, og nå sitter jeg i gangen og venter på han en gang i uka. Hjertet mitt er alltid stolt, men når jeg hører hvor engasjert han er og hvor gøy han har det, så smelter det litt ekstra.

Det er så godt å se at han trives. At han har funnet noe han syns er gøy.

Når jeg var liten prøvde jeg ut mye. Ballett, teater, korps, håndball, fotball, og svømming. Jeg landet ikke på noen ting, før jeg til slutt begynte med volleyball og holdt på med det i noen år. Men jeg fant ikke min greie.

Det å la barna prøve ut forskjellige ting er jo nesten et must for at de skal finne det de liker. Men husk å ikke la de gi seg med en gang. Det kan nemlig ta litt tid, før de finner sin plass i gruppa, på laget eller bare på gulvet i den individuelle greia de vil prøve seg på.

Mini begynte på dans et halvt år etter mange av de andre. Han innså fort at han lå litt bak. Vi snakket om det, og vi ble enige om at han skulle stå i det og øve litt ekstra hjemme. Han er bare 6 år, og de fleste i hans gruppe er eldre. Men han er tøff. Han gir seg ikke.

Første gang vi hadde vært på dans, dro vi rett på rema etterpå. Det er nemlig sånn at de som gjennomfører dansetimen og gir alt, de får sjokomelk etterpå. Det har mamma og mini blitt enige om.

Dette ble fort en rutine. Hver uke går vi bort på butikken mens vi venter på bussen. Han blir like glad hver gang. En liten sjokomelk kan bety så mye. Det gir litt ekstra motivasjon de dagene han er litt sliten og ikke ønsker å ta den lange bussturen. Han gir litt ekstra, han orker litt mer. Og dette minnet, det vil han ta med seg videre. Og jeg er sikker på at denne lille tingen, den vil han huske i lang tid.

På vei hjem etter trening i dag sa han til meg;

Du mamma! Hver gang jeg hører den hip hop musikken på dansetrening, så får jeg en så god følelse i hjertet mitt. Det dunker liksom litt ekstra.

Nå skal vi øve enda mer hjemme, og dere har vel sett på snapchat(bedremeg) at han er godt i gang allerede?

Håper dere har en nydelig onsdagskveld, i morgen kommer det mange avsløringer fra meg.. Følg med!

Klem Hilde

Bedremeg på facebook og instagram

Snapchat: bedremeg


 

Jeg beklager

Det er jo ingen hemmelighet at jeg har kjent litt på et lite snev av negativitet den siste perioden.

Jeg trodde kanskje ikke det var så åpenlyst hvor negativ og sur jeg har vært. Men når du får høre det av flere, da er det vel bare å innse at noe må gjøres?!

Du vet når du kjefter på ungene en kveld… Litt sånn ekstra høylytt. Du roper minst like høyt som de roper til deg. Du er så irritert at du snart sprekker!!! Vel.. Jeg har vært litt sånn… Litt for mye i det siste.

Og ja, Det har vært sykdom, sykdom og atter sykdom. Heldigvis var vi jo ikke syke alle sammen samtidig, men vi spredte det godt ut i hele januar med ca 2 uker hver. Godt det.

Sykdom fører til litt mer innetid på alle sammen. Når den minste er syk, kan jo ikke mammaen gå ut, noe som igjen fører til lite aktivisering av den største også. Og når mammaen blir syk, da stopper jo bare verden opp. Helt opp. Da er det kun tv og ferdigmat som gjelder en periode. Og selv om det også kan være greit i et par dager så vet vi jo at det ikke akkurat er det som gir mest happiness i heimen når det skjer over tid.

SÅ ja, jeg beklager, både til mine kjære barn og mine søte snille snappere og følgere der ute. Jeg har vært litt negativ. Jeg har nok ikke vært så happy som jeg pleier.

Men i dag!! I dag ble det en annen dans her i heimen!

Og hvorfor?

Jo, fordi i dag kom mor seg på trening!

Det er så sykt at noe så lite kan gi så mye. En time på trening med 8 kjappe øvelser på hele kroppen, og vips. Mammaen er et nytt menneske.

Takk og pris for at jeg nå er såpass frisk at jeg endelig kan trene og dermed smile igjen. For ja… Jeg blir sur når jeg ikke får trent. SUR.

Så da krysser vi bare fingrene for at jeg fortsatt klarer å gå resten av uka…. Noe som nok er veldig lite sannsynlig.

Hva gjør trening med deg? 

Klem Hilde

Bedremeg på facebook og instagram

Snapchat: bedremeg